Monday 21 November 2022

Air Mata Ramadhan



Mutiara jernih itu akhirnya tidak mampu di seka lagi, lalu Nia membiarkan sahaja ia jatuh ke pipi, semakin lama semakin laju ia mengalir.”Sungguh ujianmu itu kerana kasih sayangmu Ya Allah.Aku mohon kuatkanlah hati ini dan keluargaku dalam mengharungi semua ini”,Nia bermonolog sendirian di atas tangga rumah neneknya petang itu sementara menunggu waktu berbuka.Nia Atira binti Nazam Aziz seorang pelajar tahun ke dua ijazah Akuantan, seorang gadis periang dan ramah yang disenangi oleh rakan-rakan di kolejnya.Namun siapa sangka disebalik senyuman yang terukir indah itu terdapat suatu rasa yang sangat berat sedang dia tanggung.
Rasulullah SAW bersabda, “barang siapa yang dikehendaki Allah pada orang itu kebaikan, maka Allah akan menguji dengan ujian-Nya.” Jadi, apabila diuji, terimalah dengan baik dengan mencari hikmah-hikmahnya yang terselit disebaliknya.
                                   …………………………………………………………………………………….
“Amin – amin Ya Rabbal alamin’ tangan yang sedang menadah sejak beberapa ketika tadi disapu ke muka. “Alhamdulillah “ Nia berbisik sendirian selepas menunaikan solat asarnya petang itu, lalu dicapainya henset di atas katil dan mencari nama ibunya lalu di hubungi. “Tut,tut,tut “ hampa tidak berjawab.”Alaa.. ibu tak angkat call la pula,orang tengah rindu ni”, Nia merungut sendirian di dalam bilik.
“Nia, oo Nia jom pergi pasar malam nak? Aku tak tahu kenapa petang ni mengindam sangat  nak makan cendol pulut please” mengajak Iman hanani rakan sekelas Nia yang tiba-tiba menjenguk ke dalam bilik mengejutkan Nia yang baru usai solat. “Ehh ko ni datang  dari mana aku tak tahu tiba-tiba ajak orang pergi pasar, ko tak nampak ke aku tengah sibuk tahap menteri ni call ibu aku tak dapat-dapat” Nia tersenyum sambil dicebik mulutnya kepada Iman. Nia sangat mengenali sifat kawannya itu, Iman seorang kawan yang sangat menjaga hati kawan-kawannya dan paling rare tentang Iman ni walawpun dia makan banyak macam membela haha  tapi badan dia memang lagend ,bak kata orang kena tiup angin timur pun tak mustahil terbang huh. Nia menangguhkan seketika hasrat untuk menelefon ibunya, lalu  bersiap untuk keluar menemani Iman.Walawpun  ketika itu musim final exam sedang melanda, namun perut yang mengidam mengatasi segala-galanyanya jangankan lautan dalam sanggup direnangi,
Malam tu selepas selesai isyak Nia menelefon sekali lagi ibunya, entah kenapa rasa dihati tersangatlah homesick ketika itu, namun sekali lagi hatinya hampa. Panggilannya  tetap juga tidak berjawab. Lalu dicarinya nama kak Mia,kakak sulungnya yang tinggal seketika bersama ibunya dikampung lalu di hubungi..entah kenapa hati Nia berasa sesuatu yang tidak sedap seolah-olah ada sesuatu yang terjadi namun diabaikan perasaan tersebuat setelah beberapa ketika panggilan  Nia dijawab oleh ibunya, “Ya Allah ibuuu, ibu ke ni?Assalamualaikum ibu.”  Nia bertanya sambil berlompat kegirangan bila mendengar suara keramat milik ibunya di hujung panggilan, menitis juga butir-butir air matanya entah kenapa. Lalu  bermulalah sesi luahan yang sudah lama tersimpan , satu per satu  topik dibualkan dan ibunya lebih suka menjadi pendengar setia kepada anak bongsunya itu.”Ibu k.cik balik minggu depan tau insyaalah, rindu sangat nak balik jumpa semua,3 bulan rasa macam tiga tahun lama dia.” perbualan berakhir setelah hampir 10 minit mereka berbual.Usai itu Nia terus mencari port yang paling baik dan selesa untuk memulakan study. Bagaikan dicharge semangatnya selepas berbual dengan ibu tercinta yang nun jauh di sana. Disusun beberapa buah buku di atas katil dan mulalah helai demi helaian Foundation in Accountancy diselak dan diulangkaji sehinggalah dia tersedar gara-gara alarm jam Azie Zulaika roomate kesayangannya disebelah mengamuk mintak dimatikan.Nia bangun daripada tempat tidurnya dengan muka pemalas plus benggang lalu menutup alarm tersebut “haish jam ni arwah juga dengan aku ni” membebel Nia sendiri, sedangkan Azie  masih lagi hanyut dibuai mimpi. “Azie..ooo Azie bangun-bangun dah pukul 4 ni, ko nak study kan”. Azie membuka matanya malas. “Azie nanti ko  gerak aku subuh ya,”Nia memberi isyarat lambaian lalu ditarik selimutnya kembali.
                           ………………………………………………………………………………………….
“Kringgggg,kringgggggg” alarm Nia pula mrngambil alih mengemakan bilik tersebut selepas 2 jam kemudian. Nia terjaga ,jam di screen telefon menunjukkan pukul 6 pagi.”Masyaallah study banyak sangat ke aku ni, sampai nak buka mata pun macam ada batu duk bersangkut ” .Nia mengeluh sendirian. Matanya meliar ke sekeliling baru dia perasan Azie tidak ada di  dalam bilik, mandi kut  budak hafal Al-quran tu. Seronok tengok dia sejuk perut ibu mengandung , tiba-tiba rasa macam terinspirasi.Setelah setahun baru nak terinspirasi ke Nia haha teruk betul. Nia menggelengkan kepalanya. Maka, berlalulah hari-hari Nia dengan lima paper yang harus ditempuhi. Disebabkan jarak antara satu subjek dengan subjek yang lain agak jauh, menyebabkan berkuranglah sedikit rasa bebanan untuk cover semua bab sebelum peperangan bermula..Sehinggalah ,akhirnya….
Semua pelajar dibenarkan meninggalakan dewan peperiksaan dengan keadaan senyap..
“ Weh Nia esok kita bertolak awal cikit boleh? sebab aku ada janji dengan cikgu aku kat sekolah malam tu.Dia mintak tolong sangat handle program ganti dia, sebab dia ada hal.kebetulan aku balik  johor,tak sampai hati pulak nak tolak” kata Iman.”insyaalah aku ok je Iman” Nia terpaksa menyusahkan Iman menumpangkannya pulang ke kampung menaiki kereta gara-gara tiket bas habis disebabkan lambat beli.Mana taknya orang nak balik  buka posa la di rumah  kan dah nak masuk bulan Ramadhan.
                     ………………………………………………………………………………………………................
“ Panggggg” satu tamparan hinggap ke pipi Nia, dan seterusnya dan seterusnya.Cukup tiga kali tamparan lalu kakaknya duduk kembali menghadap televesyen sambil makan mee yang dihidangkan oleh ibu. Nia terkaku, tergamam tidak mampu berkata apa-apa.Mangkuk yang diambil di dapur masih  dipegang erat lalu Nia duduk berdekatan dengan makanan yang dihidangkan, berdua dengan kakaknya.” Achik ada buat salah ke akak “ Nia bertanya  dalam nada hiba dan tangisan yang tertahan “ jangan tanya akulah kenapa “ Kak Mia membalas tanpa rasa.

“ dua minggu sebelum kak mia pulang ke kampung dia mengalami kemalangan dan tercampak masuk ke dalam gaung,dua hari orang cari dia tapi tak jumpa, selepas tu baru kak Mia pulang ke rumah dihantar oleh seorang pak cik yang kebetulan terjumpa denganya, dan sejak itu perangainya sedikit berubah”Ibu tenang menceritakan satu persatu kisah yang terjadi agar aku memahami, demi Allah ketika itu hanya air mata yang berbicara betapa hiba, dan remuk hati ini.Ibu dan abah tak nak menganggu aku sebab nak final maka  mereka pendamkannya rasa itu ,nak dirawat memerlukan mereka-mereka yang betul-betul pakar mengenainya.Wahai ibu dan abah kekuatan apakah yang membuatmu setabah ini.Dan akak Mia kenapa wajah adikmu ini tidak boleh kau tatap??(mengalir lagi mutiara jernih tak mampu ditahan lagi)..Jawapannya kerana Allah sangat menyanyangi hamba-hambanya maka sebab itu kita ini terus di uji ,diuji dan diuji.....bersambung.

No comments:

Post a Comment