Tuesday 30 August 2016

Yakin




"Salam gee ko nak join dak misi ni,kalau nak aku tanyakan buyaa(gelaran kepada penasihat sebuah NGO).Jom la gee ni peluang untuk kita berjuang untuk ummah.Kitakan selalu tunggu saat ni datang"

Satu messege sampai di ruang wassup aku.Terharu...itu sahaja yang mampu aku katakan..Ya Allah baru sebentar tadi aku bermonolog sendirian kagum dengan mereka yang dipilih Allah untuk membantu ummat islam di kemboja sebagai sukarelawan di sana, selepas membaca iklan yang mereka war-warkan di dalam group.Aku terus berfikir perlukah aku menyertai atau menolak tawaran tersebut.Sedang diri ini bukan siapa-siapa apatah lagi mempunyai duit yang banyak untuk  menampung perbelanjaan sementara ke sana.


Namun andai ditolak sebuah peluang yang ditakdirkan untuk kita, aku rasa itu juga bukan seorang pejuang.Malu rasa untuk melafazkan perkataan tersebut takkala di beri peluang aku masih lagi mencari alasan.Hakikatnya ianya bukan juga alasan namun aku sedang berpijak di diatas kaki aku sendiri.Tapi setelah difikir dan difikir aku terus membuat keputusan untuk menyertai.Lahir dalam ahli keluarga yang ramai bagi aku itu anugerah indah dari Allah..kerana mereka suri dan penyeri liku-liku kehidupan aku selama ini.Mereka juga banyak mengajar aku pelbagai erti dalam kehidupan dan belajar menjadi dewasa melaluinya.Dan kepada mereka aku berhajat untuk meminta pertolongan untuk meringan perbelanjaan untuk ke sana.Tapi aku selalu terlupa bahawasanya kita manusia hanya mampu merancang..Andai di singkap kembali sejarah lampau dulu kini dan selamanya mana ada perjuangan tanpa ujian..maka aku juga mungkin tergolong dalam kalangan itu.Takkala aku memberitahu keluarga akannya pelbagai feedback yang aku dapat.Ya semua daripada mereka menyokong namun tidak semua dapat membantu dek kerana masalah lain yang timbul tanpa di pinta.

Sepanjang tempoh aku dalam usaha mencari dana sumbangan untuk dibawa ke sana aku sendiri tidak tahu ingin mencari duit di mana untuk menampung aku sendiri di sana yang masih berbaki beberapa ratus yang perlu di bayar.Ya Allah ujian mu sedang aku lalui kuatkanlah aku.Dalam keadaan keluarga aku yang juga berada pada saat memerlukan wang sungguh berat hati ini untuk meminta..Disaat yang genting ini juga satu persatu ujian lain juga datang menyinggah.Sungguh menjadi pejuang itu tidak mudah.Saat hampir saja air mata ini ingin mengalir mohon kekuatan darinya, wajah mama abah pasti muncul dengan senyuman mereka.Sebesar -besar ujian yang aku rasakan berat ...hakikatnya berat  lagi ujian yang sedang mereka hadapi.Tapi mama sentiasa bersahaja.Namun adakalanya mama tertangkap juga oleh aku takkala dia sedang jauh termenung memikirkan apa yang aku tidak tahu.Adakalanya hadir perasaan untuk mengundur diri namun kaki aku sudah separuh berada dalam jalan tersebut maka aku perlu gagahi jua mengharungi perjuangan ini walaw aku tidak tahu apakah penghujung yang bakal aku lalui.

Hanya tawakal dan doa aku panjatkan kepadanya mohon keajaiban dan pertolongan .Ditambah dengan ujian sebagai sukarelawan yang kali pertama bermain di pentas layar kehidupan cukup membuatkan aku mengenali apa itu makna manusia.Berkali -kali hati ini  di hancurkan oleh mereka bernama insan ini.Sedihnya hanya Dia yang tahu.Namun dalam kesedihan itu Dia hadirkan juga pelangi indah mewarnai perjalanan aku di sana.Ada sebahagian yang menyokong dan mempercayai.Jujur aku katakan menjadi sukarelawan di beri kepercayaan amatlah satu perhargaan yang amat bernilai.Dan kerana sebuah nilai itu aku berasa di lukai dan tahhh tak terkeluar oleh kata-kata untuk menzahirkannya.Aku terlupa mereka juga manusia biasa bukan malaikat yang juga berbuat salah seperti aku.

Namun hanya satu yang aku percaya jika niat kita betul, dan yakin Dia ada bersama kita maka teruskan langkah biar kau sendirian menempuh ranjau.
Bukti bantuannya datang perlahan-lahan dengan segala permasalahan yang aku hadapi jalan penyelesaiannya di buka satu persatu biar lambat.Apa yang aku cuba sampaikan disini ialah yakinlah bila Allah sudah mengatur segalanya, biar bumi bergoncang sekali pun kau tetap dalam peliharaannya.

Aku juga ingin berterima kasih kepada semua sahabat seperjuangan dalam misi ini. Aku mungkin masih baru dalam perjalanan ini namun kerana mereka aku mula memahami erti sebuah langkah untuk kegembiraan insan lain.Terima kasih kerana diberi peluang untuk merasai sebuah pengalaman yang sudah lama aku pahatkan dalam hati ini dan sebuah impian sudah lama juga aku bina menunggu masa untuk terlaksana.Terima kasih, terima kasih dan alfun syukran minni ilaikumum.




No comments:

Post a Comment