Sunday 25 November 2018

Hari Jubah

Biar apa pun keputusan yang kau perolehi sepanjang kau belajar, selagi perit susah itu kau tempuh untuk belajar hakikatnya kau telah pun berjaya!

Kerana setiap daripada kita punya jalan cerita yang berbeza, kepandaian yang berbeza-beza, kepakaran yang berbeza dan rezeki yang tertulis juga berbeza-beza, tapi kita berkongsi cita-cita yang sama iaitu ingin berjaya..maka hargailah hari kejayaan tersebut dengan segembiranya tanda tahniah kau telah berjaya mengharunginya...tak sedikit yang mengalir air mata disepanjang jalan untuk menghabisknnya, tidak kurang yang hampir mengalah dipertengahannya, ada juga yang diuji sehingga hampir berhenti bila tiba dikesudahannya..Namun dengan izin-Nya kita masih diberi kesempatan untuk menghabiskannya dengan jayanya..terima kasih Ya Allah, terima kasih.

Menitis air mata ini tidak mampu diseka lagi takkala bibit bicara yang diucapakan oleh pengerusi majlis pada hari konvokesyen aku baru-baru ini berkisarkan mengenai dua insan hebat kurnian ilahi buat setiap anak-anak iaitu ayah dan Ibu. Ditambah dengan video ringkas ketika kami semua mula menjejakkan kaki di bumi unisza semasa degree ,cukup membuatkan suasana didalam dewan tersebut sayu....terimbau akan dua susuk yang hebat, iaitu mereka , ibu dan ayah kita semua!

Ibu dan Ayah mereka insan yang paling berjasa disepanjang perjalanan seorang anak itu menimba ilmu tanpa pengorbanan dan jerit payah mereka menyekolahkan kita pada masa kecil dahulu mungkin kejayaan itu tidak mampu kita genggam pada hari ini..Insan yang mengunakan kudrat mereka semaksimum mereka untuk kegembiraan anak mereka, insan yang sakit dalam diam demi anak tercinta,insan yang adakalanya menahan lapar demi mencukupkan keperluan anak mereka, insan yang berkorban segalanya demi seorang anak semampu mereka..juga seorang insan yang sanggup hadapi segala kesusahan demi kesenangan anak-anak mereka...

Mungkin selepas hari tersebut masih ada dikalangan kita yang masih belum dikurniakan kerja, tidak bermakna segala usaha kita selama ini sia-sia belaka namun percayalah rezeki dan aturan-Nya sentiasa tidak pernah salah alamat..cuma ia mungkin tertangguh untuk suatu masa, yang pasti ia pasti akan tiba.Cuma kita jangan pernah berputus asa untuk mencuba dan terus mencuba.Ingatlah disebalik usaha kita itu ada insan yang mengharap dan mendoakan kejayaan kita sentiasa...

Back to the story...Hari Jubah..

Aku nak abadikan kenangan terindah hari tersebut disini..Ini kisah aku..

Sebulan sebelum hari konvokesyen aku, abah warded lagi dek kerana kaki dijangkiti bekteria...time tu aku bersyukur sangat sebab aku dah tak perlu fikir tentang study dan ada di rumah, jadi aku boleh fokus 100% dekat abah dan family..kerja? alhamdulillah aturan Allah untuk aku sangat mudah,Dia hadirkan insan-insan yang sangat memahami aku jadi aku tidak ada masalah dengan hal kerja,mintak cuti sentiasa lulus.

Aku harap sangat konvokesyen aku kali ini family aku akan ada semua, terutamanya mama dan Abah. .Alhamdulillah Dia yang maha besar sahaja maha mengetahui rasa hati ini ketika berada di dalam dewan baru-baru ini, dari jauh aku melihat dua susuk tubuh tersebut berada dengan aku pada hari bahagia tersebut...menitis air mata ini berkali-kali dalam diam pada hari tersebut tanda syukur gembira terharu dan segalanya bercampur baur tidak mampu ditahan lagi...

Kenapa ?

Kerana sepanjang aku belajar dari darjah 1 hingga ke tingkatan 5, masuk diploma habis diploma, masuk degree, tauliah inspecter sukarelawan bak kata semua hari- hari penting aku disepanjang tempoh tersebut abah tidak pernah ada bersama..Namun aku akur dan faham disetiap apa yang berlaku itu dan tidak pernah mempersoalkannya..Maka apabila kali ini abah gagahkan diri, berkali terhenti kerana penat,mengharungi perjalanan yang jauh , kuatkan kaki melangkah demi langkah, dan tahan sejuk sehingga melihat aku menerima sijil diatas pentas dan dia terus keluar, entah detik itu..aku rasakan segala kesedihan yang lalu hilang dengan sekelip mata...Aku bagaikan mahu berteriak dan jerit pada semua "weiiii ni abah aku....ni ma aku"....

Pernah suatu masa dahulu ada kawan yang bertanya pada aku, "weii gee aku tak pernah nampak pun ayah hang"sebab disetiap tahun aku naik pentas untuk hari anugerah cemerlang, setiap tahun jugaklah mama dan kakak aku sahaja yang hadir..rasa aku ketika itu tuhan sahaja yang tahu..

Even kali ini aku naik pentas bukan sebagai pelajar terbaik ,mahupun pemegang first class, namun aku tahu aku sudah berusaha semampu aku,dan capai matlamat yang aku harapkan..itu sudah cukup aku berasa puas dan biarpun terselit juga hakikatnya sedikit rasa terkilan..Namun akan aku jadikan ia pemangkin untuk aku terus berjaya pada masa hadapan In syaa Allah..

Oleh sebab itu(tiba-tiba formal hee) aku mintak cuti awal , sebab nak rai family terutamanya bila diorang cakap nak datang Unisza bawa ma abah..Disebabkan depa akan sampai sehari sebelum aku konvo, maka aku kena ada dah untuk depa disepanjang tempoh itu tanpa gagal(cakap bahasa kedah sikit)..jadi aku buat keputusan datang Unisza awal spend time dengan insan-insan yang aku rindui disana dulu sepuasnya, nak jumpa murabbi dan para asatizah, ambik masa sikit pergi tempat yang nak pergi, pre konvo dengan kawan-kawan sebelum aku spend time vocation konvo ni dengan family sepuasnya.Terkilan juga sebenarnya tak sempat pun jumpa semua yang aku nak jumpa espesially para asatizah, sebab masa dah terikat dengan family.In Syaa Allah aku nak jejak balik bumi tarbiyah ni jumpa mereka semua suatu hari nanti. Sahabat-sahabat yang lain pun tak dan nak jumpa dan bertegur sapa semoga berjumpa lagi juga In Syaa Allah.

Akhir kata itulah hari paling indah bagi aku, sangat indah bila dapat bersama dengan family..biarpun sedih juga sebab still tak complete semua, ada yang tidak boleh hadir..tapi bila teringat abah dan mama ada bersama ketika itu..Aku sangat bersyukur bahkan tersangat bersyukur atas kesempatan yang Allah pinjamkan tersebut..

Maka benarlah ibu dan Ayah satu anugerah yang tidak ternilai ,nilainya...selagi kita yang masih mempunyai dua insan hebat ini maka hargailah mereka sebaiknya...

Terima Kasih Ya Allah , untuk hari jubah yang Istimewa ini...(kesat air mata).









No comments:

Post a Comment