Sunday 31 January 2016

Sampaikan



Terimbau saat dulu kala..zaman menuntut ilmu dibangku sekolah..rinduu.. kenangan demi kenangan terimbau kembali, disitu..maahad banyak sangat mengajar kami semua pelajarnya tentang pelbagai ilmu , antara yang paling diingati adalah ilmu mengenai tarbiyah..yang mana kami diajar mendidik diri dan mengajak insan lain juga ke arah kebaikan..bila bercakap tentang mengajak kearah kebaikan ramai yang salah mentafsir bahawasnya ia merupakan tugas ustaz,ustazah,pendakwah,alim ulama dan golongan tertentu sahaja.. sedangkan ia sebenarnya tangungjawab kita semua yang digelar khalifah dimuka bumi Allah ini..memang pengetahuan agama kita semua berbeza ada yang memang alim dalam hal –hal tersebut ,ada yang sederhana ,ada yang baru belajar bahkan ada yang baru disapa hidayah..namun jika kita melihat kemungkaran yang berlaku dihadapan kita..kita semua punya hak untuk menengahnya..antara berani dengan tidak..antara rasa bertanggungjawab atau tidak..namun untuk bangun sebagai pewira tidak mudah bukan??..namun tidak ada salah untuk mencuba...bagi yang berani boleh menegurnya dengan cara yang baik, jika tidak mintak tolong orang lain yang berkemampuan , jika tidak mampu juga bencilah kita dengan perbuatan tersebut dan melarang diri daripada melakukannya..

Tahu tak apa yang perkara yang paling berat dalam menyampaikan kebaikan dan kebenaran??saat hati berkobar-kobar untuk mendidik ummah namun datang bayu kelalaian menyapa diri.. maka tika itu tersungkurlah semangat yang murni dek kealpaan yang menerjah diri..kita harus akui iman kita tidak sentiasa berada tahap yang boleh menjaga kita..adakalanya tanpa sedari kita telah pun terjerumus kedalam kelalaian kita sendiri..oleh itu penting insan disekeliling kita yang membantu menyedarkan kita kembali..sesungguhnya kita semua bukan malaikat yang tidak berbuat dosa yang imannya sentiasa bertambah..tidak!tidak! kita hanya manusia biasa yang sering berbuat kesalahan dan ianya satu lumrah,jadi adilkah hanya membiarkan mereka –mereka itu sahaja menegur  untuk kearah kebaikan?apa sumbangan kita pula…hanya diam menuding jari mencari salah siapa?sadiss sekali..

Ramai yang berkata “ aku dah tegur dia banyak kali dah tapi macam sia-sia ja, duk macam tu jugak tak berubah-berubah ” ..tak apa sekurang-kurangnya kita dah tunaikan kewajipan kita dengan menegurnya..sebab tu  tugas kita ammar makruf nahi mungkar ,selebihnya kita serah kepada Allah, kerana hidayah itu miliknya bukan kita ..cuba bayangkan andai saat kita sendiri diuji ilahi terbabas jauh dari jalan yang lurus…andai semua orang menunggu ustaz dan ustazah yang datang menegur kita, agaknya apalah nasib kita ketika itu..hanyut dan terus hanyut menunggu tangan digapai…ingat!! Darjat ilmu,kedudukan,mahupun usia bukan syarat untuk menyapaikan kebaikan namun hati kita sendiri..percayalah tiada siapa yang tidak inginkan kebaikan…maka kita ajaklah mereka bahkan diri kita sendiri , kearah kebaikkan tersebut.. biarpun hanya melalui perbuatan dan doa..jangan menunggu kita sempurna baru ada kesedaran untuk melakukannya..kerana apa?kerana kita semua tidak akan pernah sempurna…namun ajal kita tidak pernah lena menunggu kita semua...




No comments:

Post a Comment